lördag 27 juni 2009

Äntligen!!

KFUM Multisport gick av stapeln idag vid Dammenlägret några km ifrån Ånnaboda i Kilsbergen. Lite nyheter tills årets tävling var endast en kort bana och soloklass. Kort bana räckte gott och väl idag, måste lätt ha varit snitt på 30 grader hela dagen, och soloklass tycker jag om.

* Vi började med ca. 21 km MTB där det gick i lagom tempo i början och där hängde jag med helt ok, tyckte dock jag fick slita onödigt mycket. Sedan började det komma mindre stigar och lite mer tekniskt cykling. Där tappade jag flyt, positioner, psyke osv. osv... Men efter en 5-6 km så började det gå bättre och jag plockade upp mig några placeringar igen. Växlade som 5a, ca. 3 min efter.

* En snabb växling och bra fart på benen på den 3 km kuperade och obanade terränglöpningen gjorde att jag sprang upp mig till 3a, ca. 1 min efter.

* Paddligen flöt på helt ok, var uppe i rygg på tätlagen ett tag men eftersom stämpling när man sitter i kajak inte var min starka sida idag så tappade jag rejält vid varje stämpling, höll dock jämn fart i paddlingen och den nya paddeln fungerade fint, det var skönt. Växlade som 3a, ca. 3 min efter.

* Sista grenen, 8 km ganska svår och kuperad orientering, man tackar :), borde passa mig fint.
Dunkade på hårt direkt från start men fick så grym kramp i låren direkt, borde ha varit efter allt statiskt arbete i kajaken. Fick ta det lite lugnare till första kontrollen och efter en koll på sträcktiderna så har jag tappat till 3.33 min efter där, surt. Men sen flöt allt på fint, pigga ben, bra vägval och bra fart bitvis. Vid 3e kontrollen såg jag Thomas som gick ut som tvåa, det var fint att få lite självförtroende. Vid kontroll 5 som var en publikkontroll så fick jag reda på att jag var en minut efter, ännu mer självförtroende. Ytterligare 500 meter senare såg jag ryggen på ledaren, ytterligare en Thomas, vilket var grymt skönt. Jag kände mig stark och ökade lite när jag sprang om honom, han hängde på en bit men jag lyckades hänga av honom och segade mig ifrån till seger med 4.37 min, grymt skönt. Äntligen lite betalning för allt slit :)... YEAH!!!

Annars var arrangemanget grymt bra som vanligt, allt fungerade fint. Bra kartor och banor, fin terräng, bra speaker, snabba resultat, bra mat, extremt fint väder osv. osv... Superlativen kan hålla på ett bra tag till men jag är trött, ska lägga mig på spikmatten ett tag och sen fixa gps-rutten till den sista orienteringsbanan, ett facit till er var med idag och som läser bloggen kan man säga, haha, nä inte ens i närheten ett facit men en helt ok orienteringssträcka iallafall, ca 1 minuts bom totalt sett på sämre vägval lite varstans...

Resultat
Sträcktider via WinSplits Online
Mer bilder

Vi hörs och ses...
//Per


Några kajakbilder... mer bilder kommer inom kort.


Sista orienteringsbanan med rutt... QuickRoute + Polar RS800cx = Bra skit :).

6 kommentarer:

  1. Grattis Löken! Riktigt kul. Varför tog du inte högra simvägvalet till tvåan? Hade väl passat bra i värmen.

    SvaraRadera
  2. Tackar tackar, nä simma tappar man oftast på, det är jobbigt att komma igång efter en simtur. Några tog simvägvalet men tappade 2-3 minuter på det... Jag badade efteråt istället :).

    SvaraRadera
  3. Grattis Löken!
    Är det någon som är väl värd att vinna så är det väl du! Skall du köra Adventurerace i Krintinehamn/Karlskoga förresten? Jag tänkte faktisk försöka hasa runt mig där i alla fall i soloklass. Hur det nu kommer gå..

    SvaraRadera
  4. Tackar tackar, det känns riktigt bra faktiskt :)...
    Japp, Kristinehamn ska jag köra, har kört den två år i rad nu och det har varit bra arrangemang osv.. Det kommer säkert gå bra :).

    SvaraRadera
  5. Vad har du för kajak? Måste ju köpa en nångång om jag ska han nån chans..

    SvaraRadera
  6. Jag har en Zedtech TT vilket jag är riktigt nöjd med :)...

    SvaraRadera