lördag 14 november 2009

Lördagens äventyr på 5h och 17min

Idag hade IFK Nora långlöpning arrangerat en liten tripp från Ånnaboda och hem till Norvalla, det blir ca. 30 km totalt sett. Jag hade tänkt att bli med men 30 km lät lite för lite tyckte jag så jag ställde alarmet på 07.00 istället för 08.20 (sova kan man göra efteråt). Studsade upp och dunkade i mig en tallrik gröt och några mackor och bad Krom (farsan) skjutsa upp mig till Nya Pershyttan där jag startade löpningen kl. 08.03. Jag hade förhoppning om att hinna upp till Ånnaboda innan de andra startade, de åkte från Norvalla kl. 09.00 och skulle starta i Ånnaboda vid typ 10.00.

Jag sprang via dessa olika ställen i Kilsbergen från Nya Pershyttan till Ånnaboda.
Utmålet - Kviddhålen - Hyttbacken - Lisselängen - Döskallepinnen (jag spurtade dock inte denna gång) - Karthälleömossen - Kviddtjärnskorset - Lilla Gårdsjökorset - Torsaboda - Hällsjön - Lövåsen - Nästan Ånnaboda.
Jag var dock ca. 1 minut från Ånnaboda innan jag mötte de andra, de hade startat några minuter innan kl. 10, skit oxå. Men 17 km avverkat, 1h 50 min på klockan och pigga ben, alltid något :)...

Jag vända på klacken och fortsatte med gänget hemåt Norvalla. Dessa ställen passerade vi på vägen hem.
Nästan Ånnaboda - Lövåsen - Stora Dammsjön - Tomasboda - Blankhult - Kalltjärn - Skrikarboda - Utmålet - Nya Pershyttan - Norrbo - Oskarstorp - Norvalla.

5h 17 min (effektiv tid såklart) på klockan och 47 km i benen. Trots detta så var benen väldigt pigga hela vägen faktiskt. Körde på lite hårdare i början vilket kändes bra. Jag hade med mig lite gel osv. men det behövde jag inte ta. Det räckte bra med en halvliter Vitargo Electrolyt, en halv bar och lite russin som jag fick av en följebil som åkte mellan olika punkter och servade oss lite.

Plus och minus från dagen.
Plus:
* Pigga ben.
* Bra distansform, utan att i princip köra distanspass längre.
* Trevligt sällskap och bra service.
* Fin terräng.
* Inte helt otränad tydligen.
* Köpte mig lite godis på Ekershallen.

Minus:
* Det var kallt bitvis idag, sprang ju ändå typ 3 km mosse så helt torr var jag inte.
* Jag valde fel kalsonger, det skaver ganska mycket just nu.
* Otur med vädret.
* Kanske lite dum i huvudet :).
* Köpte mig lite godis på Ekershallen.

Resten av dagen blev lugn. Spikmatta, mat, soffhäng, film och lite bloggande. Nu är jag dock trött och ska sova. Får se vad det blir för skoj imorgon. Hoppas kroppen känns fräsch för en vilodag känns ju lite fel ;), haha...

Vi hörs
//99an


Här är rutten.

5 kommentarer:

  1. Jävlar vilket pass! Imponerande! Verkar som det var fin terräng bitvis också om man sert på kartan. Hade Gött //L-O

    SvaraRadera
  2. Ja det var skönt faktiskt. Allt terräng i Kilsbergen är fin faktiskt, krävande och bra. Men jag har sett många fina bilder från dina träningsmarker oxå, ser grymt fint ut...
    Vi hörs

    SvaraRadera
  3. fan vad fint! hade gärna hängt på om jag vetat om dina planer. och om jag inte varit småskadad, otränad, en fördetting, osv...

    SvaraRadera
  4. ...och i så fall hade du inte kommit undan en spurt vid döskallepinnen...

    SvaraRadera
  5. Nä jag tänkte faktiskt spurta för få lite flashbacks från "gamla" tider men eftersom jag var nere till knäna i mossen typ hela tiden och hade 4h kvar så struntade jag i det :)...

    SvaraRadera