måndag 2 november 2009

Kristinehamn trailrun

Igår var det en löpartävling i Kristinehamn där distansen var 16 km ganska kuperad traillöpning. Ca. 2 km elljusspår och resten mindre stig borde passa mig bra tänkte jag innan vi drog iväg. Det blev bara jag och Stefan Aläng som åkte, jag trodde faktiskt på mer folk från Karlslund men så är det ibland...

Starten gick och en OK Tyr kille drog iväg i ett ganska högt tempo, alldeles för högt skulle det visa sig. Jag, Lars-Olof Gävert och OK Tyr kille 2 (och resten av startfältet såklart) höll ett lite lägre tempo till att börja med. Efter ca. 1.5 km så blev det en mindre stig och då hade redan den första OK Tyr killen blivet avställd eftersom tempot hade ökat lite. Gävert drog på i ett jämnt, högt och bra tempo med OK Tyr kille 2 i släptåg och jag som trea. Tempot var bra och jag hade inga problem att hänga med alls. I den första längre uppförsbacken började OK Tyr kille 2 att sacka rejält och jag fick gå upp på andra plats och täta luckan, tempot var nu ganska jämnt och högt men kroppen svarade bra. Vände mig om på toppen av backen och kollade efter OK Tyr kille 2 men han hade vi ställt av i uppförsbacken, skönt!!


Lars-Olof Gävert i tät tätt följd av mig. Hårt, jämnt och bra tempo hela banan. Fin fint!!!

Efter detta var det jämnt och skapligt hårt tempo i rygg på Gävert i ca. 10 km men i en nedförsbacke satsade jag lite hårdare, gick om och började dra på i ett lite högre tempo vilket kändes bra. Satsade rejält i varje nedförsbacke och försökte hålla ett högt tempo hela tiden. Fick dock ingen större lucka men försökte ändå hålla ett bra tempo resten av banan vilket fungerade ok, jag mattades dock lite när det blev platt och nedför tyvärr. Ville få lite försprång till de sista 800 m som bara var svagt nedför på elljusspår, inte min melodi med andra ord. Lyckades inte få någon lucka så med 500 m kvar så trippade Gävert om utan problem, jag slet på bra och höll ett vettigt avstånd in till mål men tyvärr 4 sekunder efter. Men men, jag får vara nöjd iallafall, Gävert är riktigt vass att springa, jag har t.ex. ingen chans alls att hänga med på en platt bana. Jag hoppas på revansch på Sylvesterloppet, där brukar det vara bra fart på Gäverts ben, hoppas på pigga ben då med så kanske det blir en jämn kamp :)...


Segraren med halva jag i högra bildkant, lite för seg i spurten :(...

Vi var ganska långt före de andra, drygt 4½ minut före trean. Aläng trippade in som fyra, drygt 5 minuter efter, riktigt bra tycker jag :)...

Resultat
Bilder (uppdateras inom kort, tror jag)
Mer läsning (Gäverts blogg)

Köpte lite lösgodis på Statoil Karlskoga på vägen hem, åt ca. 10 bitar, magpaj efter 10 minuter och mådde allmänt skit. Inte riktigt van med att chocka kroppen med så mycket socker tydligen :), haha... Klen?? Svar ja!!
Resten av dagen blev det lite småfix här och var och sen mest häng i soffan. Tänkte dra ner och styrketräna lite men låg kvar i soffan och glodde... Kände mig lite klen men jag hade ju ändå fått 61 minuter i hårt tempo tidigare idag.

Vi ses
//Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar