söndag 29 augusti 2010

SM-Långdistans final

Idag var det SM-långdistans final i orientering. En tuff bana på 16.5 km stod på programmet när jag startade kl. 09.50. Fick en bra start på banan med bra flyt och fart. Varvningen redan efter typ 1.8 km var inte riktigt planerad då jag fick min vätska langad lite väl tidigt, men det var ju inget att tjuta för utan bara dra vidare...

Missade tyvärr 2 min på en lätt kontroll efter varvningen, kanske var det mjölksyran i låren som steg upp i huvudet efter publiklöpningen vid varvningen, eller så var det bara klantigt, jag tror på det sista iallafall :). Sedan flöt det på bra ett tag, tog inte det bästa vägvalet till kontroll 10 och tappade 2 min där, men i övrigt bra. Blev en större miss på ca. 3 min på kontroll 16 vilket jag stör mig rejält på, jag var i ringen hela tiden men jag såg inte kontrollen helt enkelt som var lite nedtryckt i sänkan.

Fram till långsträckan till kontroll 22 så gick det bra men fick inget flyt alls till kontroll 22 och tappade hela 5 min där, skit också :(... Efter detta så var det ganska lätt orientering hem, bara att slita på och inte ge upp, det gick bra...


Finalkartan med rutt, del 1


Finalkartan med rutt, del 2

Resultat med sträcktider

Överlag så är jag nöjd med loppet trots att jag kom näst sist, jag är ju ändå topp 40 i Sverige :). Det blev en del misstag men som vanligt så tappar jag på långsträckorna, jag får kanske gå någon kurs eller liknande ;)... Benen var pigga och starka hela vägen så det var skönt, inte helt otränad iallafall även om jag tappar tid i orienteringsmomentet. Kul var det iallafall, det här ska ni helt klart testa på. Den totala löpsträckan idag blev 20.7 km, inte riktigt en halvmara men nästan, nästan så att jag ska ut en sväng nu, eller inte... Jag fick dock offra hela Noramarken pga. detta men det var det värt, mycket lärorikt och skoj.

Nu lite soffhäng och sen sova.

Vi ses
//Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar