söndag 22 augusti 2010

Kristinehamn adventure race

Dagen började tidigt, 05.15 var det uppstigning, för att fixa det sista och äta lite inför avfärd mot Kristinehamn. Allt innan start fungerade bra, hade dock glömt hjälmen hemma så jag fick låna en av tävlingsledaren, tack Mathias för detta.

Starten gick och såhär flöt dagen på under alla sträckor.

Sträcka 1: MTB 22 km
Lugnt tempo i början med masstart bakom en fyrhjuling. När väl fyrhjulingen drog iväg gick jag upp i tät och körde på i ett skapligt tempo. Fick bra flyt på alla stigar och på grusvägarna så tog jag det ganska lugnt. Missade snitslingen på ett ställe så Richard gled förbi och vid växling så var jag en sekund efter.

Sträcka 2: Paddling 4 km
Fick en bra växling och kunde ostört ta ner kajaken till vattnet och paddla iväg. Denna sträcka var en kort 4 km paddling till Picassoudden för en längre traillöpning. Fick bra flyt i kajaken i den bitvis grymma motvinden vilket jag är nöjd med. Richard som är en vass paddlare kom ifatt mig efter typ 1 km och jag fokuserade bara på att tappa så lite tid som möjligt vilket fungerade bra. Var ca. 5-10 sekunder efter vid växling till traillöpningen.

På väg till Picassoudden

Sträcka 3: Traillöpning 9 km
Tog det lite lugnt vid växlingen så jag tappade typ 40 sekunder på Richard men löpningen och speciellt i terräng är mitt starka kort så jag var ganska säker på detta. Tog en zip Vitargo och drog iväg i ett vettigt tempo, inget extremhårt men ett hårt och jämnt tempo. Kom ifatt ganska snart och märkte att mitt tempo räckte gott och väl. Höll samma tempo sträckan igenom över alla småkullar, genom mossar, på stigar och vägar. En riktigt bra traillöpning faktiskt... Drog ifrån med ca. 9 minuter på sträckan.

Nöjd efter traillöpningen

Sträcka 4: Paddling + löpning 6 km
Denna sträcka blev det kortare paddling på eftersom vågorna på Vänern som vi skulle ut på var riktigt höga. Paddlingen blev nu endast typ 500 m över till en ö där vi parkerade kajaken och sprang ut och stämplade på de olika kontrollerna istället. Paddlingen över till löpningen gick bra, kantrade när jag skulle ur kajaken då jag inte var beredd på en stor sidvåg, men det gjorde inte så mycket eftersom det var grunt och nära land. Löpningen flöt på fint i ett jämnt hårt tempo. Mötte de andra när jag var på väg tillbaks till kajaken och märkte att jag hade ett stort förstrång. Tillbaka till kajaken så var det endast 4 km paddling hem till växlingsplatsen igen. Detta gick dock mindre smidigt :(...

Jag visste att det skulle bli svårt att komma i kajaken i de stora sidvågorna där jag hade parkerat. Tänkte att jag skulle ta ut kajaken till viken så att jag skulle få vågorna i ryggen men det såg så långt ut så jag testade iaf. Detta gick mindre bra och efter typ tre kantringar, mycket svordomar, skoletade osv. och typ 7 minuters tappad tid så drog jag iaf ut kajaken mot viken. Just på detta ställe var det endast vass som jag fick plöja mig igenom i några minuter. Till slut kom jag i kajaken och drog iväg, då hade jag redan tappat 11 minuter. Drog iväg bra men kände att det var något fel, rodrat hade pajat så resan hemåt blev skev... Tappade ytterligare tid och vid växling hade jag endast 1 minuts ledning till Richard. Jag hade totalt sett tappat ca. 15 minuter på en 4 km sträcka, mindre bra.

Efter kajaksträckan

Sträcka 5: MTB-Orientering 23 km
Växlade ganska snabbt men fick med alla saker som jag skulle ha. Löparskor skulle med eftersom vi skulle till en annan växlingsplats för en orienteringsbana.
Fick bra flyt från start på MTB-orienteringen och kollade bakåt några gånger utan att se någon förföljare vilket kändes bra. Gjorde ett litet speciellt vägval på ett ställe då jag ställde cykeln och sprang ner till en kontroll för att stämpla och dra tillbaks till cykeln. Jag vågade inte chansa på om den lilla stig på kartan skulle vara bra eller inte, nu visade det sig såklart att den var bra... Vägvalet kändes bra men jag tror ändå att jag tappade 1-2 minuter på detta. Mötte Richard på väg ut från en kontroll och märkte att min ledning inte var mer än max 1 minut. Väl in till växling så var avståndet typ 40 sekunder. Under denna sträcka så började benen kännas lite tyngre och krampkänningar i baklår och lite i en vad kändes ibland. Inget värre dock...

Sträcka 6: Orientering 7,5 km
Gjorde en snabb växling för att inte få Richard i rygg och körde på bra från start på den lätta orienteringsbanan. Kontrollerna satt där de skulle och det blev bara ett litet sämre vägval som jag förmodligen inte tappade något på, men jag drog nog inte ifrån något på den sträckan heller. Benen kändes bra i början men blev mer och mer slitna mot slutet av banan, inga krampkänningar dock vilket var skönt. Vid växling så var jag i ledning med ca. 10 minuter.

Sträcka 7: MTB-Orientering 9 km
En kort intensiv sträcka på en orienteringskarta. Körde på bra och alla kontroller spikades. Tänkte mig inte riktigt för på några vägval där jag körde småstigar istället för större stigar. Tappade lite tid på detta men körde på bra hela vägen in till växling iaf. Hade lite problem med kramp i en vad och i ett baklår ett tag men det släppte efter någon minut. In till växling hade jag en ledning på 12 minuter.

In för växling och ut på den sista orienteringen

Sträcka 8: Orientering 7,5 km
Avslutningen var en lätt orienteringsbana som var ganska snabblöpt på mycket vägar och stigar. Jag körde på skapligt från start men benen var självklart lite trötta, inga krampkänningar eller liknande men lite slitna överlag. Gjorde någon liten krok på en kontroll men i övrigt så gick det bra. I mål var jag 18 minuter före Richard, kändes bra att ha dragit ifrån även på sista orienteringen. Min segrartid blev 6h 58 min, en helt ok dag :)...

Överlag så är jag självklart jättenöjd med tävlingen. Lite strul med kajaken men stora vågor är inget man kan göra något åt. Tekniskt sett på paddlingen så kändes det bra och jag kunde köra avslappnat och kontrollerat.


Några postiva saker från dagen:
* Stark och pigg.
* Bra flyt vid växlingar.
* Bra tekniskt vid alla moment.

Några negativa saker från dagen:
* Dåligt med vätsa från timme 1 till timme 3. Fick ta lite kramp och skit på slutet pga. detta. Camelbaken i kajaken hade gott sönder så därför dåligt med vätska.
* Dålig teknik att sätta sig i kajaken i stora sidvågor.
* Inga sträcktider ännu.


[Sträcktider kommer inom kort, hoppas jag iaf...]
Jag länkar ut mer bilder och resultat inom kort...


Örjan och Susanne tänkte köra korta banan men ändrade sig och tog den långa istället. Ett bra val tycker jag, varför hålla på i endast 3 timmar när man kan ha roligt i bortåt 5-6 timmar :)... Seger blev det för dem iallafall, grattis grattis...



Idag, söndag, har låren varit lite slitna. Kanske inte är så konstigt men lite vila framöver kommer göra susen. På tisdag är det poängtävling iallafall, blir spännande att se hur kroppen fungerar. För det mesta brukar det gå bra faktiskt...

Vi ses.
//Per

5 kommentarer:

  1. Grattis igen mannen! Starkt jobbat!
    Undrar varför jag tycker det är mkt roligare att läsa en redogörelse från multisport än annan idrott? Att du lurade mig med på detta;-)! Blir så sugen...

    Hade bäst // L-O

    SvaraRadera
  2. Grattis!

    När avslutningsmomentet var orientering fanns det väl aldrig någon anledning till oro eftersom du är kung på löpningen. Jag menar kross med tio minuter på 9km löpning, det är ju fullständig förnedring.

    SvaraRadera
  3. L-O>> Tackar :)...
    Haha, ja visst är det skoj :), men mycket material tyvärr...


    Per>> Tackar :)...
    Jo jag var väl ganska säker iaf, men det kan hända mycket på 7.5 km ol, fast ändå inte :)...

    SvaraRadera
  4. Grattis!
    Enligt resultatlistan så är Rikard "Ej godk." Vet du vad som hände?
    Tittar man i resultatlistan nu så ser ju tävlingen inte ut att ha varit speciellt spännande om man säger så.(seger med 95 min) Det låter ju lite roligare som du beskriver det.
    /Thomas J

    SvaraRadera
  5. Jodå, det var spännande...
    Rickard blev Ej godk. pga. att en stämpel inte tog, jag vet att han var där eftersom vi var där typ samtidigt... Surt att det var lite mindre folk än förra året men skoj var det iallafall :)

    SvaraRadera