lördag 4 september 2010

Hjulsjöjoggen

Igår drog jag iväg till Hjulsjö för att köra Hjulsjöjoggen. Ett 8 km terränglopp som enligt Peter Comét skulle passa mig bra, mycket upp och ner och ganska mycket på stig. Jag trodde väl egentligen inte på honom fullt ut eftersom när en långlöpare säger att det är terräng så brukar det oftast vara som tuffast ett slätt elljusspår eller gräsmatta...
Men jag hade fel vilket jag är väldigt nöjd med. Hela andra kilometern var på stig med rötter, lite mosse och annat skoj. Mycket backar var det och ytterligare ca. 1500 m på liten stig. Detta passar mig enormt bra eftersom jag är inte rädd för rötter eller annat, desto mer skit på underlaget desto bättre :)...

Jag hade lite förväntningar på denna tävling eftersom kroppen har känts bra tidigare i veckan. Mikael Kroon från KFUM Örebro drog iväg snabbt efter startskottet men efter typ 150 m så var jag och några andra före. Efter typ 800 m så kom en lite kraftigare stigning där jag höll bra fart och fick lite lucka. Andra kilometern var på stig där jag drog ifrån lite och utökade efter det ledningen under hela loppet.
Pigga ben och bra flås hela vägen gjorde att jag vann med 1 minut. Jag är självklart jättenöjd med loppet. Rejäla backar och mycket stig, good shit!!

Resultat











KMKmtidsnitt % av maxpuls
13.2882%
23.2088%
33.4089%
43.4488%
53.2087%
63.3788%
73.3788%
84.12 (1,2 km)88%



Snittet blev 3.34 min/km och 87,3% av maxpuls.


Puls- och höjdkurvan över loppet


Lite trött på prispallen men inte på vägen hem :)...

Efter tävlingen tog jag MTBn hem över skogarna runt Grängen, Gränshyttan, Nyhyttan, Järnboås, Timansberg, Klacka Lerberg, Striberg, Ås, Hitorp och hem. Det blev ett bra 2 timmars pass med bra drag på benen hela tiden. Hade lite missflyt med ett elstängsel som fastnade i bakväxeln, det var inge skönt att försöka ta bort med typ 100 stötar som resultat...

Vid Klacka Lerberg träffade jag på massa gamla kompisar; Ljung, Göte, Jaj, Piss, Janne m.fl. som jag inte har träffade på säkert två år. De skulle ha kräftskiva och bjöd in mig, tack för detta :). Det var en riktigt trevlig kväll men massa gamla minnen, skratt osv., hoppas vi ses snart igen...

Korpen imorgon, mer om det någon dag...

Vi ses
//Per

2 kommentarer:

  1. Skulle varit kul att sett dig i elstängslet, kan höra framför mig hur du svor ;-) - Bra drag på löpet! Starkt!

    Bra km tider med tanke på terrängen // mvh L-O

    SvaraRadera
  2. Ja det blev några fina meningar typ kontrakursen på o-ringen :)...
    Ja helt ok drag på benen faktiskt, jag laddade upp puls- och höjdkurvan från loppet. Det var inte helt platt iaf :).

    SvaraRadera