måndag 8 mars 2010

Vasaloppet

I år hade jag förhoppningar om att placera mig topp 150. Skidåkning den sista månaden har gått bättre och bättre och de sista hårda och långa/lugna passan innan Vasan har kändes bra.

All uppladdning osv. gick bra och när starten gick kunde jag lätt hänga på de framför och avancera ganska mycket den först km på startgärdet. Backen kom jag kunde åka på hårt uppför hela med täten inom synhåll hela tiden, det var skönt. Väl uppe på myrarna började stakåkningen och den kändes ok, hade lite problem att hänga med i de klungor som jag åkte med men jag slet mig iaf med bra till Mångsbodarna. Sen när de första längre utförsbackarna började så kände jag att glidet inte var det bästa tyvärr. Klungan som jag åkte med försvann direkt men jag hängde i helt ok iallafall fram till backarna upp mot Risberg. Där åkte jag i fatt klungan och hade förhoppning om att hänga på dem igen, kroppen och åkningen kändes bra.

Efter det så skiftade föret och mina skidor dog totalt, inget glid alls tyvärr och jag fick i princip köra solo de sista 6 milen. Det kom en klunga då och då men det fanns ingen chans att hänga på dem. Efter att ha varit på placering 209 vid Smågan med förhoppning om att plocka så tappade jag placeringar hela tiden och slutade på placering 250 i Mora. Tappade inte så mycket i placeringar då det var väldigt utdraget men i tid tappade jag enormt mycket de sista milen.

Vad kan ha varit fel då? Glidvallan, fästvallan, strukturen, skidvalet, vallaren m.fl. är några av de saker som kan ha gott snett.
Glidvallningen var samma som andra jag pratat med och vallat åt så den är utesluten, ev. så kunde ett annat lite varmare pulver gott bättre.
Strukturen är bra för föret.
Vallaren är "bra".
Skidvalet var bra men eftersom de skidorna är lite mjukare så kan jag ha lagt lite tjockt med valla som låg och sög hela tiden. Det är den analysen som jag kan göra...

Skitsamma, jag är ganska nöjd iaf... Jag körde så bra som jag kunde med det material som jag hade och idag har jag lite träningsvärk i nacken bara. Annars känns det riktigt bra, inte helt otränad iaf då kanske...
Skidorna ska jag, eller någon annan, aldrig mer använda iaf och de får gå igenom bandsågen ikväll, se bild nedan...

Nu lite soffhäng och sen sova.

Vi ses
//99an


På väg upp mot Evertsberg


Skidorna redo för att kapas...

1 kommentar:

  1. neeeeeeeej skank skidorna till mig!!!!!!
    Brandspruta

    SvaraRadera