onsdag 17 mars 2010

Kilsbergsloppet

15 km masstart stod på programmet uppe i Ånnaboda i söndags. 13 km blev det totalt sett då vi åkte 4 varv på en typ 3.3 km slinga. Vädret var kanon, runt 0 grader och strålande sol, fin fint...

Varv 1:
Starten gick och det var vettig fart från början. Efter typ 1.2 km så fick Patrik Karlsson gå upp i tät och han drog ifrån oss andra direkt. Vi släppte honom med andra ord, eller så kunde vi inte hänga på :), någon av det var det iaf...
Det blev en klunga med Mats Carlberg, Joel Hultin, Magnus Hedlund och jag själv. Farten var bitvis hög men mestadels så gick det ganska sakta och Carlberg drog typ hela tiden. Jag hängde med bra, bättre än vad jag trodde faktiskt, trots lite kass teknik.

Varv 2:
Carlberg drog vidare i mestadels lugnt tempo men med några tempoökningar ibland. Jag hängde med fint och tekniken började fungera bättre och bättre. I de sista stigningarna mot utsikten innan varvning gick Magnus Hedlund upp och drog upp ett högre tempo i någon km.

Varv 3:
Jag fick slita lite hårdare ett tag men när Hedlund fick släppa om sig Carlberg och Hultin så sackade Hedlund enormt och jag fick dra om och täppa igen klungan själv. Kroppen och tekniken kändes bra och nu fattade jag att detta kommer jag inte släppa innan tempot dras upp innan målgång. Carlberg drog vidare men Hultin var uppe några korta stunder. Jag gled upp till tät den sista km innan varvning och höll ett vettigt tempo tycker jag själv.

Varv 4:
Blev omkörd i nedförskörningarna och låg sist i klungan hela tiden på sista varvet innan den sista km började. Tempot innan hade varit mestadels lågt med några små ökningar i backarna. De sista backarna började och Joel började köra lite hårdare. Carlberg sa "gå om" till mig och jag dunkade om honom och Joel och körde på riktigt hårt upp mot toppen. Det började spruta mjölksyra överallt, i efterhand så hade jag dunkat upp mig själv på 95% av maxpuls = skönt, men jag fick ändå bra återhämtning i den lilla nedförsbacke som följde. Carlberg hade tyvärr släppt så andra platsen stod mellan mig och Joel. Lite plattåkning innan uppförsspurten tog vid. Hade bra drag hela vägen på upploppet med Joel gled förbi med en pjäxa den sista metern tyvärr...

Jag är dock väldigt nöjd med loppet, blocket skidorna (ja jag köpte skidorna på blocket) gick bra, kroppen fungerade bra och tekniken satt fint :). Ett riktigt roligt lopp. Synd att det inte var fler deltagare totalt sett...

Första deltävlingen i Tour de KIF var det också. Patrik och Joel ville vara med så jag fick nöjd mig med 10 poäng där eftersom jag kom på tredje plats.

Resultat
Bilder

Nu lite frukost.
Vi ses.

//Per


På väg mot spurten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar