söndag 23 augusti 2009

Inte helt otränad kanske...

I lördags var det multisport i Kristinehamn, jag visste att banan passade mig fint med en hel del löpning och orientering men var lite osäkrare på cykel- och kajakformen. Här nedan kommer en liten summering...

* Vi började med en 8-9 km lång traillöpning. Tempot var högt från start men jag hade inga problem att hänga med. När uppförsbackarna började så gick jag upp och drog i ett jämt hårt tempo vilket kändes bra. Ingen mjölksyra alls och fin återhämtning på platten och nedför. Växlade först med 3 andra några sekunder efter.

* 25 km mtb-orientering fågelvägen stod på tur och jag hade verkligen inga bra cykelben på denna sträcka. Hade inte en chans att hänga på de framför och fick köra själv hela vägen. Det kom ifatt en annan klunga men jag hade ingen chans att hänga på där heller tyvärr. Höll ihop det hela helt ok iallafall och växlade ca. 5 minuter efter ledarna. Nu på placering 6-7 typ.

* En kort och snabb 3 km orientering följde där jag dunkade på hårt från start. Plockade några placeringar och ca. 1 minut på täten. Det är var skönt att få lite häng till nästa sträcka som var kajak.

* Kajak 12 km är ju inte min starka sida direkt men har börjat träna mer och mer, iaf 1 pass i veckan, i kajaken vilket har gett framsteg. Hängde med bra till 6-7 km men sen fick jag slita hårt hela vägen hem. Ledaren drog ifrån grymt mycket så jag hade riktat in mig på försöka slita till mig en andra plats totalt sett. Var ca. 13 minuter efter ledaren och 4-5 minuter efter 2an till 4an. Växlade som femma.

* En 15 km intensiv mtb-orienteringssträcka följde upp där jag körde solo hela vägen. Inga misstag och jämnt och vettigt tempo hela tiden. Tappade inte så mycket på denna sträcka men det enda som fanns i tankarna var att jag ska ha den där andra platsen i mål. Växlade som femma.

* Sista sträckan som var 10 km hård och medelsvår orienteringen visste jag skulle passa mig fint. Jag visste att jag kunde ta ifatt väldigt mycket tid här men trodde ändå att de som var framför mig var lite väl långt före. Ledaren hade jag ingen tanke på eftersom han var 14-15 minuter före och tvåan och trean typ 6-7 minuter före. Men jag drog på ganska hårt från start och fångade ganska snabbt in fyran som gick ut 1.5 minut innan. Fick fint självförtroende och fortsatte köra på, blev ganska sliten upp mot kontroll 2, den satt på toppen på en slalombacke. Fortsatte kört på och fick bra flyt med vägval, små släpstigar osv.. Efter ca. 4-5 km kom jag upp på en långsträcka på väg och jag fick syn på tvåan och trean, riktigt skönt och kroppen kändes hur pigg som helst igen. Var ifatt dem efter någon km och fortsatte i mitt jämna och hårda tempo. Vid nästa kontroll, kontroll 27 på kartan nedan, fick jag syn på en grönklädd löpare, det var ledaren som jag gick ut 14-15 minuter efter. Ett lite bättre vägval till kontroll 29 gjorde att jag sprang om honom. Nu var jag i ledning med ca. 3-4 km orientering kvar. De sista kontrollerna som var lätta var jag grymt nervös på, men tänkte hela tiden att det här har jag gjort så många gånger tidigare så det ska fungera. Det var lite krampkänning då och då under helt orienteringen men allt gick att hantera. Det var så grymt skönt att spurta in i mål och få ta ytterligare en soloseger i multisport. Speciellt denna gång när det var väldigt många bra och kända multisportare med. Så äckligt nöjd med dagen!!! :).

Annars så var arrangemanget riktigt bra, bra och vettig svårtighetsgrad på banorna, fina cykelsträckor och fint väder :).

Idag, måndag, så känner jag mig riktigt fräsch faktiskt, lite sliten i låren sen krampkänningarna på sista orienteringen bara. Kanske börjar bli lite vältränad iaf :), men spikmattan gör nog det mesta faktiskt ;)...

Resultat:
Resultat
Resultat med grenresultat
Resultat med sträcktider

Här nedan är några få bilder från tävlingen. Har även lagt in sista orienteringen med rutt där allt avgjordes, ett facit kan man säga, haha... nä inget perfekt lopp, ca. 30 sekunders miss på kontroll 26 och lite dumt upp till kontroll 30, ca. 1 minuts miss totalt sett.


Nöjd segrare


Efter kajaksträckan


Sista orienteringen med inlagt rutt.


Tack för mig
//Per E

6 kommentarer:

  1. Riktigt bra!

    Själv så har jag varit i sjuksängen förra veckan vilket var väldigt trist för jag hade verkligen viljat vara med...

    SvaraRadera
  2. Starkt jobbat! Grattis!
    Tipsa inte för intensivt om spikmattan till konkurrenterna bara ;oP.

    SvaraRadera
  3. "Idag, måndag känner jag mig riktigt fräsch faktiskt..." vafaaan...jag är ju helt förstörd...

    Grattis!

    SvaraRadera
  4. Stoffe>> Tackar tackar, surt att du inte kunde vara med, det var en trevlig bana iår.
    Susanne>>Tackar tackar, nä jag ska skärpa mig framöver, bra skit är det iaf :).
    Danny>> Ja så kan jag känna ibland oxå, men ge det några dagar så är du fräsch igen.

    SvaraRadera
  5. Kalasbra jobbat och bra skrivet!!

    SvaraRadera
  6. Grattis till segern Per. Bra jobbat. :-) Skickar en länk där om mitt race. ;-) Fick du också en gratisstart till nästa år? Antingen fick alla på pallen det eller så fick jag din påse för jag hade i varje fall en gratisstart till nästa år i min bag. :-)

    http://www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=141662

    Mvh Jens Thorild

    SvaraRadera