söndag 9 augusti 2009

Hälleby triathlon

Igår morse drog jag iväg till Hälleby för att köra deras minitriathlontävling. Det gick rykten om många deltagare vilket är skoj och många deltagare brukar oftast dra en hel del vassa triathleter... I Hälleby kör de individuell start vilket är bra för mig, då kan jag simma avslappnat och det är ingen kaos alls, det är skönt :)...

Simningen gick helt ok, tappade ca. 1 minut på de bästa men det är helt ok för att vara mig. Simningen var ca. 225 m.
Cyklingen är 8 km med en rejäl stigning de första 1500 m på grusväg för att senare vara riktigt lättåkt och platt på grusväg och asfalt. Dunkade på hårt från start och hade bra flyt i första stigningen, stumnade lite närmare toppen men höll i ok iallafall. På den platta avslutningen så slet jag på det jag kunde och det kändes helt ok. Lyckades vinna cykelsträckan med ca. 7-8 s tror jag.
Växlingen till löparskor strulade lite, lyckades trycka ner hälkappan på ena skon så det tog lite extra tid, tappade säkert 10 sekunder på detta. Annars gick löpningen fint, klubbade lår i början såklart men det släpper ju efter typ 1 km, och kommer man över den gränsen så är det bara att dunka på sen. Kom tvåa på löpningen, 2.5 km, ca. 10 sekunder efter Filip som vann löpsträckan.

Tider efter segraren vid de olika växlingarna.
Efter simningen: 58 sekunder efter.
Efter cyklingen: 28 sekunder efter
Efter löpningen, målgång alltså: 1 sekund efter :(.

Resultat:
1. Fredrik Härdfeldt, 31.39.
2. Per Eklöf, 31.40
3. Daniel Nordström, 31.51

Plockade tid hela vägen efter simingen men såhär i efterhand är det lite surt med strulet med skon i växlingen. Men men, jag är nöjd iallafall... Det är ju bara på skoj med triahtlon tävlingar. Fredrik som vann är riktigt duktig och jag tycker faktiskt att han ska vara längre före mig, men så är det... Kanske inte är helt otränad iallafall, även om jag mest tror det är spikmattans förtjänst :)... Daniel körde riktigt bra och är vass tränad nu, jag är imponerad...

Vi hade även svensexa för Johan som ska gifta sig nästa helg. Han körde bra trots ganska ovanlig triathlonutstyrsel och risig cykel. Vi hade självklart andra aktiviteter under dagen men det får någon annan skriva om...

Vi hörs
//99an


Äntligen uppe ur vattnet


Ericsson i sin fina och kalla mundering

1 kommentar:

  1. Riktigt bra kämpat i lördags Per!

    Jag trodde också det skulle gå snabbare för mig. Men kombination dålig form, mtb och löpa i skogen är du onekligen starkare än mig på=)

    Tycker du ska tänka över SM-duathlon i början av september!

    SvaraRadera