söndag 10 april 2011

Skidsäsongen 2010-2011

Denna säsong startade tidigt med första passet på riktig snö redan den 11 november, så tidigt har jag nog aldrig åkt skidor vid Digerberget. Åkningen kändes bra från början med vissa svårigheter med tekniken i diagonalåkningen. Det blev bättre och bättre under säsongen och på slutet så kände jag mig nöjd med all teknik. Ska försöka ha alla delar i minnet under sommaren när jag åker rullskidor så kan nog även nästa säsong bli bra, men det visar sig...

Tävlingar under säsongen:

9/1. Jizerská Padesátka, långlopp i Tjeckien.
Ett bra lopp där jag hade bra tryck i åkningen hela loppet, lite svårigheter med tekniken.

12/1. DM-stafett med Eliten (Anders Palmér).
Den värsta tävligen på året, hetsigt, skitteknik men riktigt roligt.

15/1. DM 15 km klassiskt.
Tvåa efter Patrik Karlsson. Riktigt nöjd med loppet där jag kunde åka på det jag ville hela tiden.

22/1. Lo spåret i Hällefors, långlopp 42 km.
Lite seg åkning här med inte helt optimala skidor. Körde på bra iallfall och fick en hetsig avslutning mot Simon och Eknor, det var skoj.

6/2. Wadköpingsloppet, långlopp 40 km.
Bra drag på åkningen hela vägen tycker jag. Vek ner mig lite på slutet men ändå ett bra lopp.

10/2. KM 10 km klassiskt.
Riktigt grisföre med lösa spår och mycket nysnö. Körde på bra och vann med typ 30 sekunder.

12/2. Orsa skimarathon, långlopp 42 km.
Mycket nysnö och löst. Kroppen inte helt med i matchen första 30 km men kom igång bra på slutet.

17/2. KM 10 km fristil.
Det enda fristilspasset under säsongen. Lite kass teknik i början men kom igång bättre och bättre. Seger med typ 15 s över Carlberg, nöjd!

19/2. Hytterännet 20 km.
Bra drag på åkningen hela tiden. Fick köra solo men plågade mig bra hela vägen.

1/3. Halvvasan 45 km.
Bra drag på åkningen hela tiden. Solokörde hela vägen och fick verkligen till ett bra lopp med tredje bästa tid. Åkte endast för seedning för led 0 till Vasaloppet och trodde verkligen att det skulle räcka. Men jag fick istället en spark i skrevet när tabellerna kom ut, tack för det Vasaloppets seedningskommitée.

6/3. Vasaloppet.
Ett riktigt bra lopp, kanske det bästa någonsin, där jag fick till en bra start och avancerade hela tiden. Började på plac. 188 och slutade på 115e plats, riktigt nöjd. Läs mer om Vasaloppet i ett annat inlägg här. Led 0 klart tills nästa år, så jävla skönt :)...

20/3. Hälleforsrännet 20 km.
Hälleforsrännet avslutade säsongen även iår. Bra drag på åkningen med perfekta förhållanden trots 2-3 plusgrader. Trevligt sällskap var det oxå, saknar det...


I lördags var det avslutning på Wobbler med Karlslunds IF. En riktigt trevlig kväll där jag tog hem priset i Årets lopp kategorin, riktigt skoj.




Orienteringssäsongen har börjat med Kolmårdskavlen som premiärtävling. Mer om detta inom kort.

Vi hörs
//Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar