lördag 19 februari 2011

KM tävlingar

Det har varit KM tävling för Karlslunds IF uppe i Ånnaboda. Förra torsdagen var det 10 km klassiskt stil och i torsdags var det 10 km fristil.

När vi åkte 10 km klassiskt så hade det vräkt ner typ 2 dm nysnö vilket gjorde det hela svårvallat, mjukt och jobbigt. Jag tog ruggskidorna vilket var ett bra val, de gled ganska dåligt med jag kunde åka med fäste som jag ville iaf. Körde på skapligt från start med kände direkt att det skulle bli slitsamt. Slet på bra hela vägen tycker jag med någon liten svacka i en backe, det blev seger med 26 sekunder vilket jag är nöjd med.

Resultat klassisk stil


Första fristilspasset för säsongen skulle brännas av på ett KM, inte den bästa starten kanske då tekniken när man åker fort är otroligt viktig i fristil. Jag värmde upp och åkte ca. 50 minuter innan start för att få in lite teknik osv.. Det kändes helt ok så jag kände mig ganska lugn innan start iaf. Jag körde på ganska bra från start men tekniken var lite vinglig osv. och jag fick slita lite väl hårt. Men på andra varvet kändes det mycket bättre teknikmässigt och jag fick bättre flyt och balans hela tiden. Andra varvet gick 1 sekund snabbare vilket tyder på bättre teknik där. Tröttheten var typ den samma och jag orkade slita på bra hela vägen. Det blev seger med 14 sekunder före Carlberg som var nöjd med sitt lopp och som är en vass fristilsåkare.
Mest anmärkningsvärt var att jag låg 11 sekunder efter Carlberg efter första varvet men lyckades åka 25 sekunder fortare än honom på andra varvet, det var skönt :). Inte bara klent virke iaf :)...
Bagarn dunkade in på tredje plats, starkt!

Resultat fristil


Lagom belastning hela tiden...


Idag är det race uppe vid Digerberget, Hytterännet 20 km klassisk stil på en hård bana, ska bli skoj. Hoppas bara att temperaturen blir lite behagligare, just nu är det 18 minus :(...

Vi ses
//Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar