söndag 14 november 2010

Lången...

...heter den långa orienteringstävling som går i Karlstad. Igår drog jag och Krom iväg för att plåga oss lite. Min bana var på 20 km och Kroms var på 8 km.
Uppvärmningen kändes helt ok, har haft lite problem med höften och benet i veckan sen vurpan på cykeln i måndags, men höften kändes bra och smärtade bara lite när vi sprang på hårdare underlag.

Tävlingen gick bra, jag fick bra flyt i orienteringen och kroppen kom igång bra efter ca. 8 km. I början kändes det ganska dåligt och jag fick slita mer än vanligt tycker jag, men som sagt, bättre och bättre efter hand. Gävert och Regborn stämplade fel redan på kontroll 3, jag ropade men de hörde tyvärr inte. Gävert kom på sitt misstag efter ett tag men hängde med i vår klunga runt banan, det är starkt psyke det :). Vi var en klunga på totalt 10 st ett tag men den blev mindre och mindre efterhand då jag höll ett skapligt tempo och bra orientering mestadels av tiden...

När det var ca. 3-4 km kvar så började jag öka tempot något och märkte att många fick börja slita hårt och släppa. Till slut så var det bara jag, Gävert och Göran Grevillius från OK Tyr kvar. Kontrollerna satt perfekt och mer och mer hets bildades inför spurten. Den sista kilometern gick genom ett bostadsområde och Göran gick om och körde på i bra fart med oss i ryggen. Tredje sista kontrollen tog Göran först men drog ut snett från den som jag och Gävert kunde utnyttja och få lucka på väg till de sista kontrollerna. Jag körde på allt vad jag hade men jag antar att Gävert bara låg och mös i rygg, han kan ju springa fort faktiskt. Näst sista och sista kontrollen togs och jag körde på bra på sista asfaltsspurten in mot mål.
20 km fågelvägen blev 23,8 km effektiv löpsträcka. Det är inte varje dag man kör det i skog inte :)...

Att Regborn var före i mål visste vi ju redan men han hade ju stämplat fel så segern gick till mig. Riktigt skönt att få vinna, det är inte varje dag :). Och Regborn var inte så långt före, ca. 6 minuter, i mål iallafall, det kändes bra.

En bra söndag och en stor chokladask i pris, den fick Krom i fars dag present. Han sprang också bra förresten, fyra i den täta H65 klassen är inte skit...

Resultat med sträcktider
Artikel på nwt.se
Mer läsning på Gäverts blogg

Hoppas kunna hitta lite bilder från tävlingen inom kort.

//Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar